Lead

Sep 1 09 11:10 AM

Tags : :

Ik heb wat problemen met het ontluchten van m'n remmen...

Achteraan ging het goed en vlot, maar vooraan krijg ik ze niet ontlucht.
Er blijven steeds veel luchtbellen komen.

Ik doe het op de gewone oude manier: rempedaal induwen, nippel los, nippel vast en rempedaal lossen... en dit blijven herhalen.
(aangezien ik geen electrische purgeur heb).

Doe ik iets verkeerd?? zijn er andere manieren?


Ook is in't engels proberen é:

I have some problems with putting the air out of the brakes...
On the rear it went good and whitout any problems, but on the front it just don't work.
There are still comming air bubbles (after a long time of trying).
I'l do it on the old way: push the brake, loosen the "nippel", teighten the nippel, and loose the brake... and reapeat this.
(Like most of us, I don't have an electrical ""brakefluidpump"" )

Am I doing something wrong?? are there other way's to do it?

(sorry for my crappy English )

- series III 88 "Moaning minnie"

Quote    Reply   

#1 [url]

Sep 1 09 12:43 PM

Eigenlijk is de juiste volgorde: nippel opendraaien, pedaal induwen, nippel dichtdraaien, pedaal lossen. De bedoeling is om de luchtbellen mee te sleuren door de snelheid van de vloeistof.
Als je een systeem met twee pompjes hebt (bij een 109, of bij een 88 van na '81, of bij mijn 88 van '79) is het andere koek. Gepikt van OLLR:

Remove the drums.

Remove brake shoes.

Push pistons right in and fix with G-clamps.

Pump brake pedal until it is hard and then with your foot on the pedal, get an assistant to open the bleed nipple.

Keep pressure on the pedal until it goes to the floor.

With the bleed nipple still OPEN, pump the pedal several times in quick sucession.

Check the fluid level in the reservoir and keep it topped up.

LEAVE THE BLEED NIPPLE OPEN for about 5 minutes and allow fluid to drip out, watching and topping up the level in the reservoir as necessary.

Close bleed nipple.

Repeat the procedure for the other side.

Refit shoes and drums and adjust brakes.

You will now have a fantastic "pedal" and providing you don't have any leaks, contaminated shoes, knackered drums or other faults, the motor will be capable of locking the wheels and pulling up in a straight line.

I know the bit about pumping the pedal whilst leaving the bleed nipple open goes against all that is ever taught about the system drawing air in and if I hadn't seen it with my own eyes and driven my own motor after this system was used then I wouldn't have believed it but it definitely works.

Quote    Reply   

#2 [url]

Sep 1 09 3:36 PM

ja is niet zo simpel maar de manier was toch ok. pedaal pompen tot er druk is dan vasthouden, en de nippel lossen tot pedaal onder is.
dan nippel vastzetten en pedaal lossen, wel heel goed reservoir in het oog houden dat er altijd genoeg olie inzit.
Dat pompen met de nippel open kan miss ook werken maar heb het nooit geprobeerd, maar ik betwijfel of het werkt.
ge kunt het ook eens proberen met een binnenband en daar druk opzetten.
maar volgens mij het belangrijkste is zijn dat de pompkes volledig samengedrukt zijn, dat er zo weinig mogelijk plaats is om lucht op te stapelen.

Quote    Reply   

#3 [url]

Sep 1 09 7:04 PM

Bedankt voor de reacties!
Het is dan toch gelukt (al was het toch niet zo vanzelfsprekend).

Er zat veel lucht in, en door op de leidingen te tikken en met het toerental vd motor te spelen zijn de luchtbellen gebroken, waardoor het allemaal kleinere belletjes worden (welke makkelijker meegevoerd worden in het remcircuit*).

en voila, na kleine belletjes te hebben gehad kwam der eindelijk goede ontluchte remvloeistof door)

* is een truc voor als je tijdens het remmen valourlock krijgt, enkele keren hard op je rempedaal pompen. zodat de luchtbel breekt (kleinere luchtbelletjes zijn minder goed comprimeerbaar, waardoor je toch enige druk kunt opbouwen)

Quote    Reply   

#4 [url]

Jun 8 10 7:27 PM

Nog effe een oud topic vanonder het stof halen...

Is er al iemand die die truck van de bovenstaande quote van Waldorf al heeft toegepast?

Mij lijkt het toch wel een hele rare methode, er wordt zowat elke "regel" gebroken van bij het klassiek ontluchten.

Maar 'k denk dat ik de fietsbinnebandmethode is zal proberen.

De klassieke methode ging wel op de achteras maar vooraan is het net iets lastiger.

- series III 88 "Moaning minnie"

Quote    Reply   
Add Reply

Quick Reply

bbcode help